Vakantie reset: 7 ondernemerstips geïnspireerd op Steve Jobs

Normaalgesproken pak ik tijdens mijn vakantie een verstand-op-nul bestseller als tijdverdrijf. Liefst over voetbal. Maar dit jaar, ter inspiratie voor mijn ondernemersgeest, las ik een boek over Steve Jobs. “De wording van Steve Jobs” is een aanrader wat mij betreft, en het levert je ook nog eens een paar goede ondernemerstips op.

 

1 – Passie: doe waar je van houdt

Zo eenvoudig als het klinkt, is het zeker niet. Het komt erop neer dat je “nee” durft te zeggen tegen opdrachten waar je passie niet ligt. Alleen de krenten pakken uit de pap. In mijn geval modelleer ik graag architectuur in het hoogste segment, maar zal ik niet zo snel minder hoogstaande gebouwen weigeren. Maar kleine verbouwingen dan weer wel, die stuur ik door naar een collega ondernemer.

 

2 – Doelgroep

Waar is behoefte aan in de markt, of nog mooier: welke behoefte gaat er in de toekomst ontstaan?

Inspelen op toekomstige vraag door een nieuw product is voor weinigen weggelegd.
Wel kun je een beetje aanvoelen welke kant het op gaat. Zo begint het modelleren in de architectuurwereld gemeengoed te worden, maar draait het nu om de informatie die je in het model stopt en het clashen van de deelmodellen. Vandaar dat ik nu de cursus Solibri Modelchecker heb afgerond en er het tweede halfjaar actief mee aan de slag ga.

 

3 – Focus

Onderscheid hoofdzaken van randzaken. Je kunt beter een specialist zijn op een onderdeel, dan overal een beetje van weten. Richt je in eerste instantie alleen op je core business.

De verleiding is om een zo groot mogelijk aanbod te hebben, maar de kunst is om een specialistisch aanbod te creëren vanuit jouw passie.

 

4 – Marktonderzoek

Kijk bij bedrijven in de keuken die ver zijn in hun ontwikkeling en goed zijn in wat ze doen. Hier kun je veel van leren, veel inspiratie opdoen en wellicht mee samenwerken. Congressen geven ook een goed beeld van wat er leeft in de markt.

Het leuke is dat ik als freelancer bij meerdere architectenbureaus over de vloer kom. In eerste instantie om kennis te maken, later om binnen het bureau mee te modelleren. Door deze kruisbestuivingen doe ik steeds meer kennis op.

 

5 – Neem je verlies

Niet alles wat je aanraakt verandert in goud. Zo heb ik eens geïnvesteerd in een opleiding BIM installatietechnisch assistent.

De bedoeling was dat ik als bouwkundige met basiskennis installatietechniek een rol zou kunnen vervullen in het 3D modelleren voor installateurs. Zij hebben de installatietechnische kennis, ik weet alles over de bouwkundige randvoorwaarden en het 3D modelleren van de installaties. In theorie zou dit een winnende combinatie moeten zijn, maar de praktijk wees (tot nu toe) anders uit.

 

6 – Onderhandelen

Als je weet hoe de markt in elkaar zit, weet je ook wat je waard bent. Als de behoefte van je klant groter is dan die van jou, heb je een sterke onderhandelingspositie.

Een goede Revit modelleur met veel bouwkundige kennis is steeds moeilijker te vinden. Hier klinkende munt uit slaan is ook voor mezelf een uitdaging…

 

7 – Presentatie

Als je je onderneming scherp hebt, kan het niet anders dan dat je jezelf overtuigend kunt presenteren. Daarbij is een ontzettend goede voorbereiding negentig procent van het werk. Wat is jouw verhaal?

 

8 – Denk als Steve Jobs

Think different, denk anders dan de massa. De slogan van Apple die de lading dekt. Van het merk, hun producten, hun passie en hun visie. Een voorbeeld voor elke marketeer wat mij betreft. “De wording van Steve Jobs” is een boek over de ontwikkeling van een Steve Jobs als ondernemer maar zeker ook als mens. Erg inspirerend om te lezen en te projecteren op je eigen onderneming.