Profileren op LinkedIn: hoe je een expert word
De laatste tijd ben ik mezelf aan het profileren op LinkedIn. Dat komt doordat ik een paar maanden geleden een update geplaatst heb die erg veel bekeken is en mij er veel profielweergaven heeft opgeleverd. Dat heeft me getriggerd er toch wat fanatieker mee aan de slag te gaan dan voorheen. LinkedIn is namelijk meer dan een rolodex, het is een uitstekende manier om jezelf (en je bedrijf) neer te zetten. Sterker nog, je kunt een autoriteit worden in je vakgebied. Als je het goed aanpakt tenminste…
Wanneer ik mijn tijdlijn check, valt op dat er veel mensen zijn die ogenschijnlijk alles interessant vinden. Natuurlijk, ik heb ook een brede interesse, maar als het op LinkedIn aankomt richt ik me puur op mijn eigen vakgebied. Zoals je ook als bedrijf je doelgroep klein houdt, zo hou je je interessegebied ook klein. En creëer je je eigen niche.
Zelf plaats ik alleen maar updates over architectuur: gebouwen die net zijn opgeleverd, in de prijzen zijn gevallen, bouwtechnisch knap zijn uitgewerkt of waar innovaties zijn toegepast. Af en toe, als daar aanleiding voor is, post ik de voortgang van mijn eigen projecten. Dagelijks kijken of iemand anders iets interessants gepost heeft begint inmiddels vaste prik te worden. Ook op twitter en vakwebsites is meestal voldoende inspiratie te vinden om zelf een interessante update op LinkedIn te plaatsen.
Zo heb ik een belastingadviseur in mijn netwerk zitten die alleen maar relevante updates geeft over actuele belastingzaken. Dat doet hij regelmatig, waardoor ik hem op de radar hou, waardeer om de kennis die hij deelt, als expert zie, en zijn profiel ga bekijken. Nu overweeg ik zelfs van belastingadviseur te wisselen…
Reclame = SPAM
Een andere reden waarom ik deze belastingadviseur onderhand mijn zaken gun, is dat hij geen reclame maakt voor zijn kantoor. Door zijn updates weet ik al wat zijn passie is, dus hoef ik niet te horen hoe geweldig hij zijn belastingzaken voor mij zou kunnen regelen. Dat zou averechts werken. Kennis delen doe je in eerste instantie belangeloos, puur om je te profileren op LinkedIn en om je naam op te bouwen.
Hoe het niet moet, bewijst iemand in mijn netwerk die binnenkort een congres organiseert. Hij kondigt dit namelijk dagelijks aan op LinkedIn, en als je het vaak genoeg ziet langskomen ga je je er vanzelf aan irriteren. Het congres klonk in eerste instantie niet eens zo oninteressant, maar door al die spam ga ik er dus niet heen.
Aanbevelingen
Als je dan toch reclame wilt maken, laat het dan door een ander doen. Via LinkedIn kun je aanbevelingen vragen van mensen met wie je gewerkt hebt. Deze bevestigen jouw expertise en zijn dan ook van onschatbare waarde. Ik heb er een aantal op mijn LinkedIn profiel staan, waar ik bijzonder trots op ben. Uiteraard heb ik de aanbevelingen overgenomen op mijn website.
Stel je voor dat het spam-congres werd aanbevolen door een aantal mensen. Of dat er prikkelende quotes of profielen gedeeld zouden worden van interessante sprekers die dat congres kleur geven. Dan wordt het ineens een stuk interessanter om te gaan.
Artikelen schrijven
Een andere manier om onder de aandacht te komen is door het schrijven van artikelen. Hieruit moet blijken wat je doet en wat je expertise is. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over problemen die je in de praktijk hebt ondervonden, en uiteraard hebt opgelost. Als het maar nuttige content is, geen reclame. De kunst is het artikel zo te schrijven dat mensen ook wat te weten komen over de achtergrond van de auteur.
Mijn vorige artikel ging bijvoorbeeld over de flexibilisering van de wereld om ons heen (vaste kern, flexibele schil). Bezit is niet vanzelfsprekend meer, het gaat om de service. Juist in de architectenbranche, waar ik me in beweeg, is dit van toepassing. Als flexibele schil vang ik pieken op bij architecten, dus het artikel ging ook een beetje over mijn eigen situatie.
Publiceren op LinkedIn
Het blog kun je vervolgens als een olievlek verspreiden op social media. Met één druk op de knop plaats je je artikel in verschillende groepen op LinkedIn, maar alleen in groepen waar het relevant voor zou kunnen zijn.
Dan komt het aan op de beheerder van de betreffende groep. Die kan je artikel zien als reclame en deze plaatsen onder “campagnes”, waardoor niemand die gaat zien. De bedoeling is dat het artikel onder “discussies” geplaatst wordt, zodat er een notificatie gestuurd wordt naar de groepsleden en het artikel ook daadwerkelijk gelezen wordt. Daarbij helpt het als het artikel in eerste instantie niet op je eigen site staat, maar op een platform als bouwkennisblog.
Je kunt ook een directe notificatie bij je connecties bewerkstelligen als je je artikel op LinkedIn zélf publiceert. Normaal gesproken heb je alleen maar de mogelijkheid om een update of een foto te plaatsen, maar als je de taal op “Engels” instelt krijg je er een mogelijkheid bij: “Publish a post”. De tekst van je artikel kun je erin kopiëren, plaatje erbij en publiceren maar.
Succes boeken
LinkedIn kan verslavend werken, zeker als je successen boekt. Jouw updates die uitgebreid gedeeld worden, nieuwe mensen die je leert kennen, en een veelbekeken profiel zijn zeer waardevol. Natuurlijk wil je hoog op de ranglijst terechtkomen voor profielweergaven, waardoor je nog eens extra je best doet om je goed mogelijk te profileren op LinkedIn. Zo word je uiteindelijk een autoriteit, en dat levert vroeg of laat klanten op.
bouwkundePro