Google: tips om je bedrijf op de kaart te zetten
Wat is het eerste wat je doet als je informatie nodig hebt? Inderdaad, googelen. Het moge duidelijk zijn dat je bedrijf uitstekend vindbaar en vertegenwoordigd moet zijn op internet. Dit weblog geeft je tips om je bedrijf op de radar te krijgen van Google.
Google bedrijfscentrum
Om te beginnen kun je eenvoudig een vermelding in Google Maps krijgen via het bedrijfscentrum van Google. Je meldt je aan en voila, een aantal weken later vind je je bedrijf terug in Maps. Maar belangrijker, potentiële klanten vinden jou! Ze kunnen in Maps meteen een routebeschrijving naar jouw adres krijgen, maar kunnen ook de openingstijden, foto’s en de merken die je verkoopt zien. En dat allemaal gratis en simpel!
Google sausjes: URL’s en tags
Het wordt pas echt interessant als je aan je website wilt gaan sleutelen. Je moet wel een beetje een nerd zijn om de uitdaging aan te gaan, maar je krijgt er wel wat voor terug…
Je site moet een Google-sausje krijgen zodat je beter vindbaar wordt, zonder je boodschap uit het oog te verliezen. In je URL kun je een wervende zin van 65 karakters kwijt, een goede zin die je pagina de juiste lading geeft. Mijn homepage heeft bijvoorbeeld de URL “revit 3d tekenbureau arnhem nijmegen”. In de titel kun je hetzelfde doen, maar nu heb je 80 karakters tot je beschikking: “revit 3d tekenbureau bouwkundig advies en ervaren projectleider Arnhem Nijmegen”.
Als je gevonden wordt op Google, wordt een korte omschrijving weergegeven onder het zoekresultaat, de description tag. Deze omschrijving moet bezoekers aansporen om door te klikken naar je site. Daar heb je 150 karakters voor: “BouwkundePro is alles in 1: een revit 3D tekenbureau, bouwkundig advies en ervaren projectleider! Wij zitten centraal in de regio Arnhem Nijmegen“. De energie betaalt zich ook uit, want als je googelt op “revit tekenbureau” staat bouwkundePro bovenaan!
Voor elke pagina moet je een unieke URL, titel en omschrijving maken. Deze kun je aanvullen met keywords die dan weer in de tekst op de site dienen terug te komen. Veel inspiratie is te vinden in sites van concurrenten door naar hun site te gaan, op de rechtermuisknop te klikken en de paginabron te bekijken.
Google is ook dol op relevante links naar jouw website. De bedoeling is dat sites, liefst met een hoge Pagerank, naar jouw site linken. Pagerank geeft de populariteit van een site weer in schaal 0 tot 10. Youtube is vanzelfsprekend 10 (zet een filmpje van je bedrijf erop met een linkje…), google.nl is 7, bouwkundepro.nl is (nog steeds) 0.
Links onderling uitwisselen met collega bedrijven heeft geen zin, vermelding op startpagina’s al iets meer. Deze hebben een hoge Pagerank, maar er staan zoveel bedrijven op dat zo’n link niet zoveel waard is. Het beste is om mee te doen aan vakgerelateerde blogs op veelbezochte sites of om bedrijven aan te schrijven met een hoge Pagerank die aansluiten op jouw product of dienst.
Check, vergelijk en verbeter
Als je dit allemaal gedaan hebt, ben je uiteraard benieuwd naar het SEO resultaat (Search Engine Optimalisation). Ook hier is een tool voor: Lipperhey.com. Hier kun je je site gratis laten analyseren op techniek en vindbaarheid en krijg je tips om je site inhoudelijk en technisch te verbeteren.
Leuke bijkomstigheid is dat je je eigen site kunt laten vergelijken met die van je concurrenten. Met een abonnement krijg je een full package website verbeter oplossing.
Succes en voor meer informatie kun je gewoon….googelen!
bouwkundePro